Wednesday, May 27, 2009

"KATAKET"

"Menung"
Teringat aku waktu zaman sekolah rendah dulu. Memang banyak kenangan yang masih segar diingatan tak dapat dilupakan. Aku dengan gang2 yang lain suke ikuti musim2 permainan. Kalau musim kola kondi, kiteorang main kola kondi. Kalau musim gasing, kiteorang main gasing. Kalau musim mengawan kiteorang pun tak tau lagi perkataan mengawan tu. Kalau tahu kire expert la kan.Hahahah.. Ala anak ABU katakan. huhuhu. Anak-anak Bawah Umur.!! Tapi antara banyak2 musim yang aku suka adalah musim layang-layang.

Aku ni memang suke benda-benda yang terbang, sedap jer mata memandang. Best2. Tapi kalau nampak "benda" terbang, tu yang aku paling tak suke. Letih la nak lawan perasaan takut. Arrhh lupekan pasal "benda" tu. Berbalik pada cerita layang-layang.. aku ni penggemar buat layang-layang. Sume member2 aku mintak aku tolong buatkan. Ahh letih la mcm tu. Jadi aku ajarla duorank buat layang-layang. Layang-layang nie di namakan layang-layang "KATAKET". Memang besar daripada layang-layang 50sen kat kedai Cik Ani tu. Hehehe.. tapi tak sebesar "WOW"lar.. hehe.

Semua bahan2 aku beli kat kedai cina jual colok. Kat kedai tu kiteorang tengok macam2 Replika, ade rumah Banglo siap orang gaji, ade kereta BMW, ade Motor superbike, Kapal terbang, dan lain-lain lagi. Rupe2nye sume tu untuk di bakar untuk dibawa ke neraka. Hahahah!! Perpegun gak aku dengan kata2 apek tu.. huhuhu!! (Aku gi situ beli buloh dengan kertas mahjong jer.) Ikutkan hati nak gak beli tanglong terbang. Heheheh!!

Lepas jer siap "KATAKET" rekaan sendiri.. Aku dan bebudak lain turun kat court badminton mulakan operasi buat tali kaca. Hehehe!!"Time tu tak ramai yang tahu pasal tali kaca lagi ni. Budak bandar katakan. Kirenya kat taman aku ni aku la foundernye. Itu pun aku menuntut dari arwah bapak aku. Otai tu beb.. Otai Kg baru pun ya gak. Otai Kg Pandan pun ya gak.
Otai KLCC pun ya gak. (Kuala Lumpur Chopper Club) larr. Hehehe..

Dalam taman aku "KATAKET" aku ni antara "KATAKET" yang kedua terhebat. Yang terhebat malas la aku nak citer, nanti bangga pulak dia. huhuh!! Mane taknye pakai tali gitar tu beb. Tapi takpe.. "KATAKET" aku la yang paling cantik coraknya. Corak yang paling simple aku design, iaitu bekas tapak kasut bapak aku, dibawahnya aku tulis "AKU SAYANG BAPAK AKU" Hahah!! bebudak yang lain siap lukis gambar thundercats la, Batman la. Superman la. Eh Pigi daaa!!! hahaha!!

Lokasi permainan kiteorang di atas bumbung flat...... Jadi tak heran la kalau tengok citer Anak Halal buat pergambaran pot atas bumbung . Kiteorang dah buat dulu larr. heheheh!!!
Dah la tinggi, makin tinggi la "KATAKET" kiteorang. Tarik demi tarik, sentap-demi sentap, ade la 2, 3 layang2 putus talinya. Itupun layang2 bebudak taman sebelah yang , main kat padang bawah. Yess!! Yess!! Padan muka korang.. Sedang asyik bermain, melepak atas tangki air sambil menyanyi lagu rahmat ekamatra ramai-ramai, makan twistist dengan ais krim pop, aku terdengar ada orang mintak "tolong". Aku toleh belakang..
"Wan, mintak "tolong" ajak kawan2 kau main layang-layang kat padang. Bahaya. Nanti jatuh sape susah" Aku gak yang susah..
Kalau korang nak tahu sape orang tu, dialah............

Akhirnya...

1 comment: